El VII El Simposi
sobre l’Ensenyament de les Ciències Naturals a les Terres de l’Ebre
Després de celebrar el Simposi de
Balaguer al març del 2002, es va rebre amb molta il.lusió el fet de que des de la Universitat Politècnica de Catalunya, ens proposesen a
les Terres de l’Ebre la possibilitat de poder realitzar el simposi de ciències.
Des de les Terres de l’Ebre es va entendre la proposta com un repte i una
manera de fer país, a la vegada que teniem la possibilitat de donar continuïtat
als simposiums sobre l’Ensenyament de les Ciències, que des de la primera
trobada a Vic, s’han anat repetint de manera períòdica arreu de Catalunya.
Hom va considerar el fet de que des de les Terres de l’Ebre es necesitaba
el màxim soport del col.lectiu de professorat de primària i secundària per
tirar endavant aquest projecte que, si més no, ens posava a prova davant de
tota la comunitat educativa. La realitat es va fer plausible ràpidament, quan
un bon nombre de profesores i professors de les Terres de l’Ebre es van
vincular a l’organització del Simposi. El projecte, que tants esforços ha
necessitat per part de tothom culmina aquests dies 7, 8 i 9 d’abril de 2005
a la ciutat de Tortosa. La col.laboració de moltes
de les institucions de les Terres de l’Ebre, també ha ajudat a tirar endavant
el Simposi. Des d’aquí, el nostre reconeixement a tots els col.laboradors i als
que ens han donat el seu soport.
Amb l’ànim d’aportar el millor que tenim a les Terres de l’Ebre, no es
pretén res més que realitzar una trobada de diferents professors i professores
que tenen com objectiu fonamental:
‘aportar les seues experiències i recursos al debat pedagògic sobre l’ensenyament
de les ciències’. La possibilitat de poder intercanviar opinions i experiències
en continguts, procediments i valors, fa del Simposi el lloc més idoni per
posar en comú les més diverses sensibilitats que hi ha entre el professorat en
matèries com biologia, geologia, botànica, paleontologia, física, química, medi
ambient...., amb rigor i fonament científic, tot posant de
manifest la necessitat de recorrer a l’ús de diferents tecnologies en el marc
de l’actual societat que no para d’evolucionar.
La participació del professorat queda reflectida en la gran diversitat de
conferències, debats, comunicacions, exposicions, tallers i sortides de camp,
que es recullen en els volums que teniu a les mans. Com podreu valorar, les
diverses aportacions posen de manifest el conjunt de tècniques que a tots els
nivells de l’ensenyament infantil, primari, secundari, batxillerat, formació
professional i universitària, es venen utilitzant per a una millor formació i
educació del jovent actual.
Entre aquestes línies també es pot llegir com, el dia a dia de la tasca
d’ensenyant i educador, és ambivalent. Per un costat gratificant, quan
l’alumnat es mostra receptiu en allò que l’escola i el professorat li
ofereixen, i per un altra banda, les dificultats, el repte en definitiva, en
que topen aquests ens educatius en oferir allò que pot motivar a una part
significativa de l’alumnat. Tanmateix, la tasca final del professorat, que està
en contacte amb la realitat quotidiana, no es pot quedar solament en això,
potser caldrà buscar vies de participació activa l’elaboració dels models que
es volen aplicar amb l’objectiu de mantenir cohesionat el triangle:
societat-alumne-escola.
Tortosa, 15 de gener de 2005
Alvaro Arasa Tuliesa
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada